מִלְחָמָה

מה ההבדל בין מבצע למלחמה ומה הזכויות החובות של עובדים ועסקים???

הממשלה הכריזה על מלחמה !!!

לעומת המצב במבצע צבאי שבו מוגדר בחוק עד לאיזה מרחק מהגבול זכאים אזרחים לפיצוי עקיף על נזקים במלחמה כל אזרחי המדינה שניזוקו מהלחימה (יצאו למילואים, הכנסתם מהמסעדה ירדה וכו') זכאים לפיצויים.

האם מותר לפטר???

1. בהתאם לחוק הגנה על עובדים בשעת חירום, חל איסור לפטר עובד שהוראות כוחות הביטחון אוסרות עליו להגיע למקום העבודה.
  2. על פי החוק, אסור לפטר עובדים שנקראו לשירות מילואים במהלך השירות ובמשך 30 יום לאחריו.

מי משלם משכורת לעובד שגויס למילואים עקב המצב הביטחוני?

עובד או עצמאי אשר נקרא לשירות מילואים, כולל בקריאה בצו חריג, יהיה זכאי לתגמול מהמוסד לביטוח לאומי בגובה שכר העבודה הרגיל (עובד עצמאי – בגובה הכנסתו הממוצעת), בכפוף לוותקו ולמשך תקופת המילואים.

האם עובדים הנעדרים מהעבודה בשל אירוע מלחמתי יהיו זכאים לפיצוי בגין היעדרותם?

קביעת הפיצוי וגובהו בזמן מלחמה נקבע בדיעבד וכך לדוגמא במבצע שומר חומות, מבצע עמוד ענן ומבצע צוק איתן הוחלו צווים אשר חייבו את המעסיקים בדיעבד לשלם שכר לעובדים שנעדרו מהעבודה בשל הנחיות כוחות הביטחון שלא להגיע למקומות העבודה.

צפוי כי, גם במלחמה זו יחתמו צווים בהתאמה.

מי משלם לעובדים שזכאים?

על המעסיקים לשלם שכר עובדיהם, כאילו עבדו כרגיל. פיצוי המעסיקים על תשלום השכר יתקבל בכפוף להסכמות, בעקבות תביעות שיגישו לאוצר, כפי שנקבע בתקנות מס רכוש וקרן פיצויים על נזק מלחמה ונזק עקיף.

האם עובדים שנשארו עם ילדיהם בבית בשל סגירת מוסדות הלימוד עקב המצב הביטחוני זכאים לתשלום?

עובדים שנאלצו להישאר בבית ולשמור על ילדיהם בעקבות הודעות פיקוד העורף קיבלו בעבר פיצוי על כך.

בחוק הגנה על עובדים בשעת חרום, מדובר בעובדים שנותרו בבית עם ילדיהם (זאת עד גיל 14) בשל סגירת מוסדות חינוך בהוראת פיקוד העורף באזור מגוריהם.

זכאים לפיצוי רק הורים אשר הילד אצלם במשמורת בלעדית או שבן/ת הזוג אינם יכולים להשגיח על הילד והם אינם נעדרים מעבודתם.

האם יש פיצוי להורים לילדים בני 15 ומעלה שנשארו עמם בבית ולא עבדו?

לא. הגדרת ילד כמי שטרם מלאו לו 14 נקבעה בחוק ההגנה על עובדים לשעת חרום.

מקום העבודה פעיל אך העובדים חוששים להגיע לעבודה, האם יהיו זכאים לשכר?

באזורים בהם לא הוטלה מגבלה על הפעילות, עובד אינו רשאי להיעדר מן העבודה ללא הסכמת המעסיק, (למעט עובד עם עילה כגון הורה המשגיח על ילד עד גיל 14).
במקרים העדרות שכזה, ניתן יהיה לפטר עובד בכפוף לשימוע וכלל זכויותיו הרגילות של העובד.

בכל מקרה העובד אינו זכאי לתשלום על הימים בהם נעדר והמעסיק אף רשאי לשלם לעובד ולקזז התשלום ממכסת ימי החופשה השנתית .

מה קורה עם עובדים הנעדרים מעבודה במפעל "חיוני"?

בעקבות המצב המיוחד שהוכרז בעורף, שר העבודה יואב בן צור חתם כאמור על צו להחלת פרק ד' לחוק שירותי עבודה בשעת חירום, לפיו עובדים במפעלים המספקים מוצרים/שירותים קיומיים בין היתר: תשתיות, רפואה, חשמל ומזון – ממשיכים לעבוד כרגיל. אי הגעה לעבודה במפעל חיוני, כהגדרתו בחוק שירות עבודה בשעת חירום, מהווה לכאורה עבירה פלילית.

העובדים לא יהיו זכאים לשכרם.

מה אומר החוק לגבי תשלום שכר לעובדים שלא הגיעו לעבודה בגלל המצב?

ככלל, החוק אינו מחייב מעסיקים לשלם שכר לעובדים שבחרו שלא להגיע לעבודה במצב חירום, ועל כן ההנחיה היא להגיע לעבודה (למעט מקומות שנאסרה בהם העבודה לפי ההנחיות).

במידה שבמפעל יש חדר ממוגן, והעובדים בכל זאת לא מגיעים לעבודה?

ככלל, עובדים מוגנים מפיטורים רק אם הוראות פיקוד העורף אוסרות עליהם להגיע למקום העבודה. במקרים שבהם לא ברור לעובדים אם מקום העבודה מוגן או לא, ניתן לפנות לפיקוד העורף ולברר את ההנחיות. אם על פי פיקוד העורף המפעל נחשב מוגן – אי הגעה למקום העבודה היא על אחריות העובדים.

ברשות המיסים פרסמו כי:

"אם מדובר ביישובי ספר בעוטף עזה, והאירוע עומד בכללים שנקבעו בחקיקה ובתקנות בעבר – ישולם פיצוי כדין. לתשלום פיצו ביישובים שאינם ישובי ספר, נדרש קידום חקיקה בתקנות כדי לפצות את האזרחים שיתבעו פיצוי".

מי יפצה , בגין נזקים עקיפים כגון, אובדן הכנסה, סגירת העסק או מחזורים נמוכים?

החוק אינו מעניק פיצוי לעובדים עצמאים או לבעלי עסקים בגין אובדן הכנסותיהם בשל המצב הבטחוני.

במקרים דומים בעבר, יצאו הוראות ביצוע של רשות המיסים שאפשרו לבעלי עסקים שנגרם להם נזק עקיף, להגיש תביעה לפיצויים.

מבלי שהכנסת תחוקק חוק מיוחד שיבהיר אלו אזורים היו נתונים לסיכון לא ינתן פיצוי.

גם אם יקבעו אזורי סיכון, הפיצוי ייקבע על ידי מס רכוש רק לאחר בחינת כל מקרה לגופו ויעברו בוודאי שבועות אחדים לפחות עד שישולם לניזוקים אם יאושר.